Historia
Runsas kolmekymmentä vuotta sitten Eurassa toimi kaksi autourheilujärjestöä: AK:n Kauttuan osasto ja SAL:n Euran osasto.
Kumpikaan ei kuitenkaan tarjonnut ajan tarpeiden mukaista vauhdikasta autourheilutoimintaa. Niinpä vuoden 1971 alussa
heräsi muutamilla aktiiveilla ajatus perustaa Euran seudulle autourheiluseura. Perustava kokous kutsuttiin koolle 10.5.1971
ja Euran Urheiluautoilijat ry. päätettiin perustaa.
Ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin Heikki Jore. Ensimmäinen seuran järjestämä kilpailu oli 20.6.1971 ajettu Kiperin Kiharat.
Se järjestettiin AK:n kanssa yhteistyössä. Myös Pepsi-rallissa heinäkuussa oli seura mukana hoitaen kaksi EK:ta.
Jäsenmaksu oli silloin 10 mk ja liittymismaksu 5 mk. Jäseniä vuoden lopulla oli 135.
Vuonna -72 jatkettiin Heikin johdolla. Heti toisen vuoden alkajaisiksi saimme kansainvälisiä vieraita. Puolalaisen Polski
Fiat -tallin edustajat kävivät tutustumassa suomalaisten tapaan ajaa kilpaa liukkaalla jäällä.
Suuret ja pienet liikennekilpailut olivat suosiossa. Suurimpiin lukeutuvassa 24 tunnin Suomi-ajossa hoidimme rastin E-Hallin kulmalla.
Vuoden -73 Kiperin Kiharat ajettiin ja voittajana oli Markku Alen. Alenin ajamat pohjat jäivät historiaan.
Joren kattilakunta muutti Italiaan ja loppuvuosi toteltiin varapuheenjohtaja Jaakko Hulmin nuijaa.
Valtioneuvoston autourheilijoille 18.12. antama joululahja oli tyrmäävä. Kaikki moottoriurheilu kiellettiin Suomessa.
Vuonna -74 Hulmin Jaska siirtyi varapuheenjohtajasta puheenjohtajaksi ja energiakriisi synnytti Pulkkakiharat.
Vuonna- 75 Jaska valittiin edelleen puheenjohtajaksi. Jääkiharoille kävi niin kuin jäille lämpimällä käy.
Vuonna -76 Jaska hellitti nuijasta ja Erkki Granlund tarttui.
Erkki Granlund oikealla
Vuoden toiminta aloitettiin helmikuun alussa Jääkiharoilla. Saman kuun lopulla ajettu Lokari-ralli jatkoi Pepsi-rallin aloittamaa
satakuntalais-yhteistyötä rallin järjestämisessä.
Uutena aluevaltauksena järjestimme Vakka-Suomen UA:n kera Jokamiehen Kiekauksen Laitilassa.
JM-luokka sai Eurassa niin suuren suosion, että seuran oli ruvettava etsimään omaa suorituspaikkaa.
Vuonna -77 jatkettiin radan suunnittelua ja muutakin toimintaa kahden puheenjohtajan Markku Eskon ja Pekka Kuokkasen johdolla.
Ralliyhteistyö jatkuu ensimmäisenä Kimble-rallina Porissa. Salosen Timo voitti Kiperin Kiharat.
Vuonna -78 Pekka rohkaistui ja otti yksin huolehtiakseen nuijasta.
Vuosi oli eräs Euran UA:n puuhakkaimmista. Sinä vuonna järjestettiin ensimmäinen rallikilpailu Eurassa,
Kimble-ralli, viimeiset eli VIII Kiperin Kiharat ja ensimmäinen JM-kilpailu, Vaaniin Valssi uudella montturadallamme.
Kerhon jäsenille tilattiin toimintavuonna 28 kpl katsastuskortteja jokkisautoille.
Tiedote 9/78 kertoo, että 200 jäsenen raja on rikkoontunut. Jäsenillä on 50 toimitsijalisenssiä ja 30 kilpailijalisenssiä.
FK:n perustava kokous pidettiin 15.6.1978 Urheiluhallin kahviossa ja Jukka Lönnberg valtuutettiin ostamaan kohtuuhintainen mikroauto.
Puheenjohtajana vuoden -79 alussa aloitti Jorma Kivistö.
Kiperin jääkiharat järjestettiin tänä vuonna SM-kilpailuna.
Jope nuiji alkuunpäästyään -80, -81 ja -82 samaan putkeen. FK-autoilu veti Urheilutalon parkkipaikan väkeä täyteen jaoston esitellessä autojaan ja toimintaansa.
Vuonna 1982 Rannikkovartioston keksiraskas helikopteri vieraili Myllyojanlahdella Ruposen Oikun saatua viskaalit vakuuttuneiksi koulutuksen tarpeesta traktorin
järvestä nostamisessa. Vastuksista huolimatta SM-jäärata-ajot pidettiin.
Kesäkuun 29. tuli päätökseen Euran UA:n mittavin projekti. Klo 18 alkaneessa avajaistilaisuudessa kunnanjohtaja Mikko Hietala ajoi lennokkaat avauskierrokset
housunlahkeet lepattaen. Ennen tätä avaustapahtumaa oli runsaan vuoden ajan tehty maansiirto- ja tasaustöitä koneilla ja lapioilla tuhansia tunteja.
Kaikki tämä peitettiin 93.000 mk:n asfaltilla ja runsaalla nurmikolla. Euran FK-rata oli avattu.
Kuokkasen Pekka palasi johtamaan v. -83. Toiminta pyöri vakiintuneissa uomissaan, mutta uusi FK-rata antoi sille kaiken aikaa uutta ilmettä.
Tehtiin satoja talkootunteja rata-alueen saattamiseksi siihen kuntoon, että ensimmäinen kansallinen FK-kilpailu voitiin toteuttaa. Kisa onnistui hyvin
ja lippujakin myytiin kolmisensataa, joka on edelleenkin huippulukemia FK-kisoissamme.
Vuonna -84 Pekka jatkoi johtoa. Jäseniä oli ennätysmäärä, 270.
Vuosi -85 oli aktiivisen FK-toiminnan ja siihen liittyvien tapahtumien aikaa. FK-toiminta piti Kuokkasen itsellään ja puhemieheksi valittiin Jorma Kivistö.
Omien kokoontumistilojen etsintä tuotti tulosta. UA sai lupauksen nimikkotiloista entisen lastentalon kellarista.
FK-radan huoltorakennuksen rakentaminen eteni ja vuoden lopulla rakennussuunnitelmat olivat valmiit mutta rahoitus kesken. FK-jaoston aktiivisuuden
osoitusta oli mm. kesäkuun alussa tehty perhematka EM-osakilpailuun Göteborgiin. Reissussa oli 31 henkilöä.
Otettiin kantaa moottoriratahanketiedusteluun ja esitettiin, että Alastaron Virttaan kangas on paras mahdollinen sijoituspaikka moottoriurheilukeskukselle
ja tulevaisuudessa F1-kilparadalle.
Jopen siirtyessä Suomen Urheiluautoilijoiden liiton hallituksen jäseneksi, puheenjohtaja tehtävään valittiin Ari Nummela.
Vuotuisen kerhotoiminnan pääpaino oli FK-jaoston puuhassa. Radallamme ajettiin seitsemän kilpailua, joista yksi oli kaksipäiväinen kansallinen kisa.
Nuorisotalo Kauttualla nimitettiin Jukolaksi, jonka kellarin nimikkotilassa aloitimme kokousten pidon.
Taas alkoi uusi vuosi ja uusia kujeitakin tuli ohjelmaamme Arin nuijiessa edelleen.
Uutena toimintana UA hoiteli Pyhäjärvi messujen liikenteenohjauksen ja pysäköinnin järjestelyt.
Ensimmäinen Eurassa koskaan ajettu kesäralli järjestettiin yhteistyökumppaniemme SatUA:n ja RauUA:n kanssa 27.6.1987.
Märkä, osin vielä juhannuksena routiva rallireitti aiheutti järjestelykoneistossa kovia paineita.
Ja niin kävi, että Ralliaktiivit ry. valitsi kisamme vuoden 1987 parhaaksi SM-ralliksi.
Huolimatta merkitsemättömästä hypystä "siellä jossakin".
1988 nuijan näppeihinsä sai Jari Lehtimäki. Jääkiharat peruuntuivat ja alkujärjestelyihin käytetyt rahat painuivat jään läpi.
Tämän ja muutaman muun heikosti menneen tapahtuman johdosta jouduimme keväällä turvautumaan lyhytaikaiseen luottoon.
Toukokuiset JM-Kiharat onnistuivat kuitenkin tulopoliittisesti erittäin tyydyttävästi, joten vapauduimme lyhytaikaisesta rasitteesta.
Ikävä juttu oli, että Vaaniin mainiolla montulla loppui autourheilu tähän ja monttu palasi perinteiseen ammattiinsa.
JM-liigajoukkueemme Silver Hawks aloitti kamppailunsa liigamenestyksestä. FK-radalla ajettiin oikein SM-kilpailu. Tänä vuonna aloitti toimintansa Alastaron Moottoriratayhdistys.
1989 aloitti Hannu Vuori lähes 10 vuoden uurastuksensa puuvasaran varressa.
Vuosi -89 alkoi jäärata-ajojen peruutuksella. Peruutus oli tosi asia vaikka käytössämme olisi ollut kiukaislainen sänkipeltokin.
Kesäkelin JM-kisajärjestelyt menivät "evakko"hommiksi. Ensimmäinen evakkokilpailu ajettiin Säkylän JM-radalla toukokuussa.
Liigajoukkueemme ajoi ykkösdivisioonassa.
1990 talvi oli kehnoa. Sieravuoreen aiottu Jäärallisprint jouduttiin peruuttamaan, rannassa ei ollut lunta eikä järvessä jäätä.
Sääolosuhteisiin vedoten siirsimme myös Pulkkakiharat Upseerikerholle Huovinrinteelle, jossa tanssimme yhdessä Säkylän UA:n kanssa.
Toimintavuonna mikroautoilu seurassamme oli niin alamaissa, että kansallinen FK-kisammekin peruutettiin. Seuraava ratakilpailu, jossa
euralaisetkin sormet olivat pelissä, oli I Alastaro Race. Hoitelimme järjestelyistä yhden neljänneksen, Punkalaitumen MK, Alastaron UA
ja Säkylän UA hoitivat oman osuutensa. Päävastuu kisasta oli säkyläläisten harteilla. Kisa meni ensikertalaisilta ensiluokkaisesti
eikä kukaan joutunut myymään kivitalo-osakettaan tai takametsäänsä.
Autourheiluvuoden viimeinen kisa oli Pyhäjärviralli joulukuun alussa. Järjestäjänä oli Säkylän UA.
1991 FK-toiminta radalla elpyi todella ilahduttavasti.
Tyylikkäästi hoitelimme meille myönnetyn PM-ratakilpailun Alastaron Moottoriradalla yhteistyöseurojen kanssa.
Alkaessamme Euran UA:n kolmannen vuosikymmenen, emme mitenkään pystyneet aavistamaan mitä se voisi tuoda tullessaan.
Saimme vastaanottaa kaksi pysähdyttävää suruviestiä. Ensiksi poistui keskuudestamme yhdistyksemme perustajajäsen, yhdistysaktiivi ja FK-toiminnan isä, Pekka Kuokkanen.
Toinen suruviesti kertoi, että Kalevi Lähteenmäki on poissa. Hänessä menetimme aikaansaavan, kaikkien toimintojen talkoomiehen ja ehdottomasti hyvän tiedottajan.
Kerhon toiminnallinen 21. vuosi alkoi ja nuijaa napauttelemaan valittiin Markku Lempiäinen. FK-radan varikkoa laajennettiin ja kesän uurastuksen
jälkeen voitiin syksyn kisa ajaa sähköistetyllä rata-alueella. Hyyryläisinä häärittiin jälleen Kokemäen jokkisradalla eikä taloudellinen antikaan jäänyt pakkaselle.
Sen sijaan Alastaro Racen tuotolla ei pystytty lunastamaan edes ennakkoon hankittavaksi suunniteltua parakkia. Eura-ralli painui tämän vuoden myötä naftaliiniin.
Autourheiluvuosi -93 oli poikkeuksellisen vilkas. Naapurikerhoja avustettiin erikoiskokeiden järjestelyissä. Pitkästä aikaa ajettiin myös perinteiset
jääkiharat, joskin jo tutuksi tulleesta syystä maaradalla. Kaksipäiväiset JM-SM-karsinnat yhteistyössä kyröläisten kanssa onnistuivat hyvin ja
loppuriviltä luettiin 16.000 plussaa. Hyvin huilatun viikon jälkeen oltiin jälleen Alastarolla ja vuorossa SM-testikisa, jossa mukana olivat myös kuorma-autot.
Kyseisenä vuonna päivänvalon näki Euro Asfalttisprint, jota voidaan pitää päänavauksena kulmakunnan asfalttisprinteille. Näytösluonteisesti mukaan otettiin kuorma-autot.
Edellä mainitut ponnistelut veivät mehut toimitsijakaartista ja heinäkuussa pidettäväksi suunniteltu FK-kisa oli unohdettava.
Vaikka kisat jouduttiin peruuttamaan, kuului mikroautojen ääntelyä radalta lähes pikkujouluihin asti.
Tänä vuonna jouduttiin käymään läpi myös sääntömuutos, jonka turvin liityimme AKK:hon ja SAUL jäi organisaationa lepäämään.
Markku aloitti kolmannen puheenjohtajakautensa. Toimintasuunnitelma antoi odottaa hieman kevyempää menoa. JM-kiharat käherrettin jälleen Risten radalla,
Alastaro Race vietti 5-vuotisjuhliaan ja kurakaarettomilla autoilla ajettiin Eurassa jo kymmenettä kertaa kilpaa.
FK-radalle murtauduttiin ja hyvin palvellut "Murre", siis ruohonleikkuri, häipyi eteläisille nurmille.
Hannu Vuoren luotsaama vuosi ysiviis alkoi rallipainotteisesti, Rauma-ralli, Länsirannikon ralli ja KK-market-ralli Huittisissa.
Kelien kuivuessa siirryimme jokamiehen pariin. Äitienpäivänä järjestetyt JM-kiharat muodostuivat todelliseksi lumisodaksi.
Kaikki 104 maksanutta katsojaa ja me toimitsijat saimme niskaamme runsaan lumisateen. Sen sijaan elokuussa, ensimmäisessä Alastaron asfalttijokkiksessa
ei ollut tietoakaan lumisateesta. Säkyläläisten kanssa järjestämämme kisa oli erityisesti kilpailijoiden mieleen. Pientä päristelyä oli vielä
toisessa Euro-sprintissä ja Euran kansallisessa FK-kisassa. Suurta päristelyä taasen oli ensimmäisessä Alastarolla järjestetyssä kuormurien EM-kilpailussa.
Tämän itsetuntoa nostaneen tapahtuman jälkeen oli helppo järjestää kerhollemme myönnetty kauden päättävä rata-SM-kilpailu, VI Alastaro Race.
Vaikka toimitsijoista on ollut ylipäätään puutetta, oli osanotto pikkujouluihin runsasta.
Neljännesvuosisata lähti käyntiin ja Hannu naputteli edelleen päätöksiä pöytään. Karting-kuskeille järjestimme XII kansalliset Euran FK-ajot ja siinä
ohessa Satakunta cup- ja aluemestaruus-osakilpailuja unohtamatta kerhomestaruuksia. Toiset Alastaron Asfalttikiharat oli vuorossa yhdessä Säkylän UA:n kanssa.
Joukon jatkona olimme mukana touhuamassa Paddock-jokkista ratayhdistyksen porukassa. EM-Truck Race järjestettiin elokuun alussa ja ratakauden huipentumana
oli Keep on Trucking Finals lokakuun puolivälissä. Helsinki Thunderissa oltiin lipunvarressa toistamiseen.
Oman tonttimme varustetasoa parannettiin pystyttämällä FK-radalle "lennonjohtotorni", joka mahdollistaa toimitsijoille direktiivin mukaiset työskentelytilat.
Vuosi 1997 oli Euran UA:n vireän toiminnan vuosi. Jo kymmenisen vuotta tavoitteena ollut uusi asfaltti saatiin vihdoin FK-radalle,
mitä voidaan pitää vuoden merkittävimpänä saavutuksena. Taloudellisesti selvisimme rimaa hipoen, sillä jouduimme saattamaan hankkeen
loppuun omarahoituksen turvin. Tähän pakkotilanteeseen ajauduimme alueen kuntien, kotipaikkakuntamme Eura mukaanlukien, evätessä avustusanomuksemme.
Yhdistyksemme maksuvalmiuteen ja samalla suoraan myös toimintavalmiuteen FK-radan kunnostus vaikutti vielä seuraavallakin tilikaudella.
Jo perinteisiksi muodostuneet Euro-Sprint, Alastaro Race, EM Truck Race sekä muutamat FK-kisat vietiin jälleen sinnikkäästi läpi.
Ainaisjäseneksi kutsuttiin Raimo Hailio.
Yhteistuumainen toiminta jatkui vuonna -98. Rata-SM:t kesä- ja syyskuussa, EM Truck Race elokuussa sekä Euro-Sprint ja JM-Asfalttikiharat
olivat tapahtumia, joita järjestimme naapureitten kanssa yksissä tuumin järjestimme. Kotiradalla ajettiin kansallinen kilpailu FK-kuskeille
ja kaksi aluekilpailua. Kasi- ja ysiluokkalaisille annettiin lajitietoutta kartingista ja FK-radalla pidettiin kauneustalkoita maalaamalla
rakennukset sekä hygieniatalkoita rakentamalla biologisesti toimiva käymäläjärjestelmä eli "paskmakki".
Seinäjoella pidetyssä AKK:n liittokokouksessa myönnettiin Vuoren Hannulle ensimmäinen kultainen ansiomerkki kerhon historiassa.
Hauskojen pikkujoulujen jälkeen saimme epätaloudellisen uutisen, Formula Finlandia Oy jätti konkurssihakemuksen. Vuoden päättyessä yhdistyksessä
jäseniä oli 194 joista uusia 26. Eronneita oli 14.
Vuosituhannen päättyessä aloitimme uuden kaavan kartingissa. Järjestimme perinteisen Euran ensimmäisen FK-juhannuskilpailun.
Aikuisille autourheilua harrastaville oltiin osaltamme tarjoamassa rata-SM:ää, kuorma-autojen FIA-cupia sekä kansallista rata-cupia.
Syksyn tullen kannustimme Stenbergin Mikon voittoon Kokemäen rallicrossissa.
Taloudellinen tulos päätyi positiiviseksi huolimatta Formula Finlandia Oy:n konkurssista.
Milleniumit juhlittiin ja Hannu aloitti kuudennen perättäisen johtajuusvuotensa.
Alkoi toiminnassamme laatuaika. Kohensimme asemiamme autourheilun organisaatiossa, perustimme yhteistyökumppaneittemme, Alastaron,
Kyrön Seudun ja Säkylän Urheiluautoilijoiden sekä Alastaro Circuit Oy:n, kanssa Alastaro Truck Race Ay -nimisen yhtiön.
Sen tarkoituksena on tuottaa moottoriurheilutapahtumia, joista merkittävin on kuorma-autojen FIA-cup -kilpailu.
Tämän lisäksi järjestimme rata-cup -kilpailun keväällä ja rata-SM:n syyskuun alussa. Kesäkuussa ahersimme perinteisen toisen Euran FK-juhannuksen parissa.
Yhdistyksemme kontolla oli myös alueen karting-leirin järjestelyt toukokuussa.
Tuleville FK-kuskeille pidimme kaksi lajiin tutustumistilaisuutta, joissa osallistujia oli runsaasti. Usko FK:n tulevaisuuteen kasvoi.
Monista jäsenistömme kilpailusuorituksista mainittavimmaksi nousee Vesa-Matti Eskon nuorten sprinttipörssin kolmas sija.
Varsinkin karting-harrastajien kauan haikailema talkootöiden päämäärä toteutui. Jyystimme mikroautoradan peruskallioon kaivon.
Veden hinnaksi mitattiin 40 euroa 7 senttiä/metri.
Pikkujoulun sokaisemin silmin katseet suunnattiin kohti juhlavuotta ja nuija nokitettiin Sainen Pertille. Yhdeksän vuotta puheenjohtajana
toimineelle Hannu Vuorelle myönnettiin kunniajäsenyys.
30. toimintavuosi aloitettiin taloudellisesti vakaalta pohjalta ja pitkäaikainen yhteistyö rata-SM:n järjestämisessä on tuottanut satoa.
Kulunut toinen vuosi Ay:n osakkaana antoi myöskin uskoa tulevaan.
Alueleiri aloitti kevään toiminnan mikroautoradalla. Aluemestaruus- ja cup-kilpailujen lisäksi ajettiin III FK-juhannus sään suosiessa ja
kilpailijoiden myhäillessä tyytyväisinä. Myhäilyyn antoi aihetta myös radalle johtavan tien kunto. Se oli parempi kuin koskaan aiemmin.
KRC:ssä Mikko Stenberg saavutti erinomaisia osakilpailusijoituksia ja tulee AKK:n risteilyllä pokkaamaan itselleen SM-pronssia.
Kuudennen Euro Asfalttisprintin ohella autoimme naapuriseuroja kisojen läpiviemisissä. Osallistuminen autourheiluun lisääntyi entisestään Endurancen suosion myötä.
Näin juhlavuoden jäsenmääräksi kirjataankin komeasti 251.